dinsdag 17 april 2012

#Stiefmoederdag


Afgelopen zaterdag was het stiefmoederdag. Niet – zoals op twitter gedacht werd – een nieuwe nationale feestdag net zoals Moederdag, maar een bijeenkomst speciaal voor stiefmoeders. Deze werd georganiseerd door de stichting Stiefmoeders, met als doel stiefmoeders met elkaar in contact te brengen en door middel van workshop goede tips en adviezen te geven voor het omgaan met een samengesteld gezin.
Als beginnende stiefmoeder was ik ontzettend benieuwd naar deze bijeenkomst van “boze stiefmoeders”.  En alle vooroordelen die je ooit zou kunnen hebben, werden op deze bijeenkomst dan ook duchtig ontkracht. Wat een mooie, liefdevolle en vastberaden vrouwen!
Het was een dag van erkenning en herkenning. Als enige stiefmoeder in mijn vriendinnenkring, merk ik dat het af en toe lastig is bepaalde dingen te bespreken met niet-stiefmoeders. Deze groep stiefmoeders had echter aan een half woord genoeg.
Renate Dorrestein
De dag begon met een lezing van Renate Dorrestein, die op haar karakteristieke wijze geen enkel blad voor de mond nam toen zij over haar “knip- en plakgezin” vertelde. Zij riep dingen als: ‘ga nooit samenwonen’ en 'Het doorsnee gezin is al een snelkookpan, laat staan het samengestelde gezin'. En de topper: 'Ik dacht af en toe over mijn stiefdochter: "Bestond jij maar niet."
Tenslotte las zij een stukje voor uit haar boek
“de stiefmoeder”.
De tweede presentatie was van Ietje Heybroek, die haar boek “Assie en de pompoenmoeder” presenteerde.
Na deze presentaties volgden twee workshoprondes. Ik volgde de workshop Teambuilding met je partner en Valkuilen voor stiefmoeders. Tijdens de workshops heb ik heel veel herkenbare, maar ook minder herkenbare verhalen gehoord en waardevolle tips meegekregen die ik zelf niet zomaar verzonnen zou hebben. Maar de mooiste opmerking uit deze workshops was toch wel: ook al ken je de valkuilen, beschermt dat jou niet tegen erin vallen!
Als afsluiter luisterde ik naar de lezing van Marja Baseler, die een boek geschreven heeft voor kinderen die heen en weer reizen tussen de huizen van hun gescheiden ouders: Heen en weer; als je ouders apart wonen. Voor het schrijven van dit boek interviewde Marja tientallen kinderen en zij kwam vaak verrassende opmerkingen tegen. Dit boek is niet alleen een aanrader voor kinderen van gescheiden ouders, maar ook voor de ouders en stiefouders, die hiermee een kijkje in de beleving van het kind meekrijgen.
Naast de lezingen en workshops, vond ik het contact met de andere stiefmoeders op deze dag fantastisch. Ik ontmoette zelfs een aantal twittervrienden.  En hiermee kom ik op de tip die ik zelf aan alle (beginnende) stiefmoeders wil meegeven: zoek een stiefmoedermaatje!
Dat kan via de site van
stichting stiefmoeders, maar ook op twitter kom je ons overal tegen..  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...