zaterdag 25 augustus 2012

Stieffamilie?


Vanavond ga ik met Max en Alex naar mijn zus en haar man. We zijn uitgenodigd om te komen eten. Vanavond is ook de eerste keer dat Alex meegaat op een “officiële” uitnodiging.
Tot nu toe planden Max en ik dit soort sociale uitjes op de dagen dat Alex niet bij hem is. Het is voor mij wel even een omslag. Als je zelf een kindje krijgt, dan is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je hem of haar meeneemt als je ergens naar toe gaat. Tenzij het erg laat wordt, dan zoek je een oppas.

Maar wanneer neem je je stiefkind mee naar je eigen familie? Direct? Als je relatie lang genoeg duurt? Er zijn geen regels voor. Natuurlijk ligt hier een enorm verschil wanneer je stiefkindje elke dag bij je is, of – zoals Alex - alleen in het weekend. Alex heeft de familie van de nieuwe vriend van zijn moeder al lang leren kennen. Maar hoe zit dat dan met die stiefopa en –oma en stiefooms en –tantes, vraag ik me dan af. En wordt het voor Alex niet enorm verwarrend als hij er nog een hele stieffamilie van mijn kant bij krijgt? (En ik heb een grote familie!)

Max en ik hebben het erover gehad en we vinden het ook nog steeds lastig. We zijn het er in elk geval over eens dat mijn ouders niet “opa en oma” genoemd gaan worden, en mijn zus en haar man niet “tante en oom”. Voor de rest gaan we het maar gewoon eens uitproberen.. Hoe hebben jullie je stiefkind bij je eigen familie geïntroduceerd?



Follow my blog with Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn ouders verteld van de kinderen van mn vriend. En een weekend dat we ze allemaal compleet hebben zijn we langs gegaan. Meiden vroegen of ze Opa en Oma mochten zeggen. Dat hebben we ze toen zelf laten vragen aan mijn ouders. Die vonden dat prima. Mijn ouders accepteren de meiden. Zien ze (nog) niet als eigen, maar tellen wel gewoon mee. Ze horen bij mijn gezin. Maar bij mij wonen de meiden dan wel fulltime.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alex heeft mijn zus en haar man gewoon bij hun voornaam genoemd. Ik geloof niet dat hij er bij stilgestaan heeft dat hij ze wel eens oom en tante zou kunnen noemen. Mijn ouders en familie weten vanaf het begin van het bestaan van Alex, maar hebben hem tot nu toe dus nog niet ontmoet.
    Overigens was het bezoek aan mijn zus een groot succes. Alex was direct dol op hun hondje en heeft daar bijna de hele tijd mee zitten spelen, met een aantal hilarische momenten waar we hard om hebben kunnen lachen.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...